Ook samen met de coalitie heeft GroenLinks Eijsden-Margraten de motie “Discussie loon- en prijsinflatie Gemeenschappelijke regelingen” ingediend. Ook deze motie werd aangenomen.
Waar gaat het om? We moeten allemaal bezuinigen. Het viel de coalitie op dat we op alle fronten moeten bezuinigen maar dat het erop lijkt dat gemeenschappelijke regelingen waar de gemeenten aan mee betaald vaak niet meedoen aan loonmatiging en prijsinflatie etc. Dat is natuurlijk vreemd. Wij roepen dan ook op om de discussie hierover te openen. Iedereen moet meedoen aan de bezuinigingen, ook gemeenschappelijke regelingen die vaak betaald worden uit de potjes van meerdere gemeenten...
Lees hierbeneden de volledige tekst van de motie.

Motie “Discussie loon- en prijsinflatie Gemeenschappelijke regelingen”

De gemeenteraad van de gemeente Eijsden-Margraten

in openbare vergadering bijeen op 28 mei 2013

Behandelende agendapunt 12: Begroting 2014 Veiligheidsregio Zuid Limburg

Overwegende dat:

1.

Momenteel de begrotingen 2014 van de diverse gemeenschappelijke regelingen de aangesloten gemeenteraden bereiken;

2.

De aangesloten gemeenteraden verzocht worden hun zienswijzen ten aanzien van de begrotingen kenbaar te maken;

3.

In de meeste begrotingen 2014 de loon- en prijsinflaties zijn doorgevoerd;

4.

In de begrotingen van de gemeenten steeds de loon- en prijsinflatie ter discussie staat;

5.

Het wenselijk is dat in de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen eenzelfde discussie wordt gevoerd alvorens de inflaties toe te passen;

Roept het college op om:

1.     Om de vertegenwoordigers in de besturen van gemeenschappelijke regelingen de traditionele loon- en prijsinflatie ter discussie te laten stellen alvorens op te nemen in de begrotingen;

2.

Om de motie te sturen naar de colleges en de raden van de aan de gemeenschappelijke regeling  deelnemende gemeenten;

en gaat over tot de orde van de dag

CDA fractie               PvdA-D66 fractie           PGE fractie               GroenLinks fractie

dhr. R. Ritzen             dhr. F. Boon                   dhr. R. Thimister            dhr. R. Hoenen