Sinds begin dit jaar zijn door Minister Peijs de vluchtroutes van Maastricht Aachen Airport verlegd, waardoor zij na opstijgen direct afbuigen richting en over het Heuvelland. De fracties van GroenLinks in Maastricht en het Heuvelland zijn tot de conclusie gekomen dat in deze regio wat betreft het vliegverkeer een onhoudbare situatie is ontstaan.

Zij stellen zich ook vragen bij het bestaan van twee regionale vliegvelden, zowel in Beek als Bierset. De fracties realiseren zich dat om tot een oplossing te komen overleg en aanpak op interregionaal niveau vereist is en roepen hun fracties van Provinciale Staten en Tweede Kamer op hier het initiatief toe te nemen.

De hoeveelheid vluchten leidt zowel in Maastricht als in het Heuvelland tot overlast op het gebied van geluid en uitlaatgassen. De overlast is in Maastricht Noord-Oost en het Heuvelland alleen maar toegenomen, omdat de vliegtuigen meer vermogen verbruiken door af te buigen tijdens het opstijgen. “Als deze problemen niet binnen afzienbare tijd worden verholpen, zal het onvermijdelijk zijn continuering van vliegveld Beek ter discussie te stellen. In en rondom de Euregio waar Zuid-Limburg deel van uitmaakt, zijn immers al tal van alternatieve vliegvelden aanwezig. De beperkte werkgelegenheid die MAA biedt, kan en moet ook afgewogen worden tegen onder meer het werkgelegenheidsverlies door de achteruitgang in leefklimaat en in de toeristische sector”, aldus de fracties van GroenLinks in Maastricht en het Heuvelland.

Bij dit interregionale overleg zullen in ieder geval de overheden van Nederlands en Belgisch Limburg, de provincie Luik en Nordrhein-Westfalen betrokken moeten worden.

De aan deze oproep deelnemende fracties zijn de GroenLinks-fracties uit Gulpen-Wittem, Maastricht, Margraten en Meerssen en Nuth.

Persbericht van de GroenLinks-fracties uit Gulpen-Wittem, Maastricht, Margraten en Meerssen en Nuth