Geacht college,

In toenemende mate bereiken ons meerdere berichten dat het vliegverkeer boven de kern Eijsden flink toegenomen lijkt te zijn de laatste tijd. Ook uit eigen bevindingen hebben wij dit kunnen constateren. Het lijkt een toename te zijn die vooral uit zuidelijke richting, België, komt.

Navraag bij de diverse instanties, waaronder vliegveld Beek, de provincie Limburg en www.kicl.nl leerde ons dat er inderdaad een toename van vliegverkeer is en dat deze te wijten zou zijn aan een grenscorrectie die onlangs heeft plaatsgevonden?! Door deze grenscorrectie zou het onlangs mogelijk zijn voor het vliegverkeer vanaf luchthaven Luik om een andere aanvliegroute te nemen die sindsdien over (of vlak langs) de kern Eijsden gaat. Deze concrete informatie komt van het Klachten en Informatie Centrum Luchtbeheer.

De provincie Limburg (NL) geeft aan dat inwoners die last hebben van het vliegverkeer zich moeten melden bij de gemeente Luik en verder niets te doen met deze klachten.

Om duidelijkheid te scheppen in dit verhaal vragen wij u vriendelijk bijgaande vragen te beantwoorden en daar waar mogelijk, z.s.m., actie te ondernemen:...

Kunt u aangeven of het (Belgisch) vliegverkeer boven de kern Eijsden inderdaad de afgelopen weken meetbaar is toegenomen?

• Zo nee, kunt u dan onderzoek (laten) plegen en in overleg treden met de betreffende Belgische autoriteiten?
  • Zo ja, In welke mate is het vliegverkeer toegenomen en waarom?
  • Klopt het dat er een mogelijke grenscorrectie heeft plaatsgevonden? Dit zou in tegenstelling zijn met dit bericht in De Limburger: http://www.limburger.nl/article/20130718/REGIONIEUWS06/130718832/1030#Grenscorrectie_aan_Maas_bij_Eijsden , of betreft het hier een nog ons onbekende, mogelijk aanvullende grenswijziging?
  • Als er een grenswijziging heeft plaatsgevonden, zoals door het KICL werd aangegeven, is u deze dan bekend?
  • Zo nee, kunt u hier onderzoek naar laten doen en tevens de wettelijke en andere gevolgen laten onderzoeken?
  • Zo ja, was het college op de hoogte van de mogelijke gevolgen van de grenswijzing op het gebied van het vliegverkeer en mogelijk andere gevolgen voor onze gemeente in het bijzonder?
  • Kan het college aangeven wie de verantwoordelijke autoriteit is voor grensoverschrijdend vliegverkeer en waar inwoners van onze gemeente zich met hun mogelijke klachten kunnen melden.
  • Is het college bereid om te publiceren wat eraan de hand is (Als bovenstaande vragen inderdaad blijken te kloppen) en de inwoners duidelijk aan te geven waar ze zich moeten melden in geval van overlast?
  • Is het college bereid om (Als bovenstaande vragen inderdaad blijken te kloppen) zich met hand en tand te verzetten tegen de mogelijk plotseling ontstane aanvliegroute voor luchtverkeer met bestemming Luik over Eijsdens grondgebied?

In de hoop dat bovenstaand verhaal niet juist is en in de verwachting dat als het wel klopt u passend zult reageren zien wij uw reactie met spanning tegemoet en danken u nu reeds voor uw inzet.

Met vriendelijke groet,

Rob Hoenen